یکی از نوازندگان و پژوهشگران حوزه موسیقی نواحی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنعت موسیقی، این رویداد را روزنه‌ای برای معرفی موسیقی نواحی به مخاطبان جوان‌تر موسیقی ارزیابی کرد.

محسن شریفیان نوازنده و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران در آستانه برگزاری دومین نمایشگاه صنعت موسیقی درباره نقش چنین رویدادهای در حوزه معرفی موسیقی نواحی ایران به عموم مردم، بیان کرد: تا به حال در نمایشگاه‌های متعدد موسیقی و غیرموسیقی بزرگی در دنیا شرکت کرده‌ام و پیش‌زمینه‌ای دارم که قبل از ورود به نمایشگاه نمی‌خواهم پیش‌داوری کنم اما من به این رویداد به عنوان یک روزنه برای بخشی از موسیقی نواحی ایران نگاه می‌کنم چرا که موسیقی نواحی در اغلب اوقات مورد توجه قرار نگرفته است.

شریفیان گفت: اگر نمایشگاه صنعت موسیقی مثل نمایشگاه‌های معتبر و مهم دنیا خوب عمل کند، به نظر من برگزاری آن واجب است چراکه در این رویداد افرادی حضور پیدا می‌کنند که به ساز علاقه دارند و حضورشان منجر به آشنایی با ساز می‌شود و این نمایشگاه می‌تواند به توسعه ساخت و فروش سازها کمک کند و این نکته بسیار مهمی است.

وی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه، اتفاق مثبتی است اما اینکه تا چه اندازه از این رویداد استقبال می‌شود و چقدر بین فعالان حوزه موسیقی و فروشندگان ساز تعامل برقرار می‌شود و این دیالوگ میان‌رشته‌ای چگونه شکل می‌گیرد قابل پیش‌بینی نیست و باید امیدوار باشیم که چنین اتفاقی رخ دهد و من هم برای تحقق این مسئله مهم در نمایشگاه حضوری جدی خواهم داشت.

این موسیقی‌دان در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط در حوزه موسیقی رو به بهبودی است یا خیر، گفت: ما همیشه خوش‌بین هستیم و راهی جز امیدواری و خوش‌بینی نداریم. هر روز که از خواب بیدار می‌شویم سعی می‌کنیم به آینده و به زندگی خودمان خوش‌بین باشیم و من فکر می‌کنم بهتر است با همین نگاه و نگرش به آینده امیدوار باشیم و تلاش کنیم.

چند نکته درباره سند موسیقی و انتقادهایی که وجود دارد

شریفیان درباره نقش تصویب سند ملی موسیقی در رسمیت‌بخشی به هنر موسیقی تصریح کرد: من اصلاً در جریان سند موسیقی نیستم و به عنوان کسی که در حوزه موسیقی نواحی ایران فعال هستم باید بگویم قطعاً نظرخواهی و نظرسنجی و تحقیقات لازم (حداقل در مورد موسیقی نواحی) صورت نگرفته تا ما در جریان تصویب این سند باشیم. اگر موسیقی نواحی جزوی از سند موسیقی ایران است باید در تصویب این سند ما را در جریان قرار می‌دادند اما متأسفانه تجربه تاریخی ما در این حوزه نشان داده که معمولاً انجمن‌ها و حتی خانه موسیقی که البته متوجه شده‌ام اخیراً به موسیقی نواحی ایران نگاه جدی‌تری دارد و به نوعی به خودشان رسمیت می‌دهند، توجه چندانی به موسیقی نواحی ندارند و من همیشه به خانه موسیقی این انتقاد را داشتم که آنچه شما به عنوان موسیقی ایران می‌شناسید صرفاً به موسیقی ردیف ایرانی مربوط است و جایی برای موسیقی نواحی قائل نیستید و حتی هیئت مدیره و اعضای خانه موسیقی اکثراً کسانی هستند که یا در حوزه موسیقی ردیف ایرانی یا به ندرت در حوزه موسیقی پاپ کار می‌کنند در حالی که اگر عنوان موسیقی ایران را به کار می‌بریم باید به کل ایران توجه داشته باشیم؛ ایران کشور بزرگی است و هنر موسیقی‌اش در موسیقی ردیف ایرانی خلاصه نمی‌شود، بلکه یک موسیقی مادر و مرجع‌تری دارد که آن هم موسیقی اقوام ایرانی است.

به گزارش مهر ، وی افزود: متأسفانه موسیقی اقوام ایرانی هیچ وقت دیده نشده و بنابراین وقتی صحبت از سند ملی موسیقی می‌شود احساس می‌کنم ما جایی در آن نداریم. چراکه اگر جایی برای ما قائل بودند ما هم در جریان تنظیم این سند قرار می‌گرفتیم. کسی که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده، مدرک درجه یک موسیقی دارد، کتاب نوشته و دستاوردهایی در این حوزه کسب کرده اما هیچ خبری از این سند ندارد، می‌تواند برای آن اهمیتی قائل شود؟ نه من و نه دوستان دیگرم در نواحی مختلف تا آنجایی که ارتباط دارم در جریان سند موسیقی نیستند و متأسفانه معمولاً پرداختن به موسیقی نواحی ایران به شکل ویترینی است و من بیش از رویدادها و اتفاقات اینچنین، به رویدادهایی امیدوارم که اهالی موسیقی خودشان رقم می‌زنند و به همین دلیل من برای حضور در نمایشگاه صنعت موسیقی انگیزه بالایی دارم.