مستند سینمایی «شگرد» به کارگردانی جعفر صادقی جزو آثار مستندی است که به بخش آثار بلند هجدهمین جشنواره سینماحقیقت راه پیدا کرده است.
این مستند درباره تلاشهای یک فرد برای راهاندازی یک باشگاه ورزشی کشتی در منطقهای محروم است که در ادامه تلاشهای این فرد و اعضای باشگاه برای موفقیت شاگردانشان را نشان میدهد.
به بهانه حضور «شگرد» در هجدهمین جشنواره سینماحقیقت با جعفر صادقی گفتگویی داشتیم که در ادامه مشروح آن را از نظر میگذرانید:
سوژه مستند «شگرد» را چطور کشف کردید و به ایده ساخت این اثر رسیدید؟
من ساکن گرگان هستم و شهری که سوژه اصلی مستند در آن زندگی میکند و این باشگاه کشتی آنجا وجود دارد در شهر گنبد و منطقهای فقیرنشین است که تقریباً ۹۰ کیلومتر با ما فاصله دارد. من خیلی اتفاقی متوجه شدم که این چنین باشگاهی وجود دارد ولی اطلاعاتم در وهله اول خیلی کم بود و از جزئیات به طوریکه در فیلم میبینید اطلاعی نداشتم و کلیاتی درباره راهاندازی یک باشگاه کشتی توسط یک فرد میدانستم.
این نکته برایم جالب بود چون در شرق استان که معمولاً به ورزشهای والیبال و سوارکاری توجه میشود و کشتی مسئله چندان مهمی به نظر نمیرسد یک نفر به کشتی پرداخته است. در واقع در همسایه غربی استان گلستان که مازندران است کشتی ورزشی است که با جدیت جریان دارد اما این منطقه که مستند «شگرد» در آن روایت میشود اصلاً کشتیگیری نداشته و ما پس از آشنایی با این باشگاه خیلی اتفاقی به آنجا رجوع کردیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، وقتی در آن منطقه بودم کاملاً مشخص بود که منطقه ضعیفی است و وقتی از مردم آنجا درباره باشگاه پرس و جو میکردم متوجه خوشنامی این باشگاه و مدیر آن شدم و برایم جذابتر شد که بیشتر با این فرد آشنا شوم. آشنایی لازم شکل گرفت، پس از چند وقت پیشنهاد ساخت فیلم را مطرح کردم و واقعاً در ابتدای راه نمیدانستیم که آیا پتانسیل لازم برای ساخت مستند وجود دارد یا خیر. به همین دلیل در ابتدا یک سال برای ساخت یک اتود وقت گذاشتیم و پس از اتود ۵۰ دقیقهای که ساختیم متوجه شدیم چند نفر از بچهها پتانسیل این را دارند که ما مستندی با محوریت این شخصیتها بسازیم.
در ادامه با این افراد و مربی باشگاه همراه شدیم و فیلم «شگرد» را ساختیم.
کاراکترهایی که «شگرد» دنبال میکند را بر چه اساسی انتخاب کردید؟
پس از ساخت نسخه اتود ما بررسی کردیم که کدام یک از ورزشکارها پتانسیل پیشروی در سطوح بالاتر این ورزش را دارد و در مشورت با مربیها به انتخاب این افراد رسیدیم. در واقع نسخه اتود برای کشف همین کاراکترها و راحت شدن آنها با دوربین بود تا دیگر نیازی نباشد که من به شخصیتها دیالوگ بدهم و همه چیز طبیعی پیش برود.
کل تصاویر مستند است یا صحنههای بازسازی هم داشتید؟
هیچ بازسازی در فیلم نداشتیم، شروع فیلم از جایی است که شخصیت اصلی فیلم برای ادامه مسیر باشگاه تلاش میکند و قرار است یک سال بعد بچهها به مسابقات کشوری بروند.
در فیلم متوجه میشوید که شخصیت اصلی با مشکلات بسیاری در زندگی شخصیاش روبرو است ولی از بسیاری از داشتههای خود میگذرد و تقریباً همه زندگیاش را برای پیشرفت بچهها و باشگاه هزینه میکند. در واقع ما با باشگاهی روبرو هستیم که سالهاست راهاندازی شده و در «شگرد» با بچههایی همراه میشویم که قرار است آرزوها و اهداف خود در کشتی را دنبال کنند.
در مستند «شگرد» به محتواهای بسیاری از جمله امید، سختکوشی، تلاش و… میتوان رسید. آیا با همین نگرش به سراغ سوژه این فیلم رفتید یا این محتواها در حین پیشرفت فیلمبرداری استخراج شدند؟
از آنجا که گونه مستند مشارکتی است و ما فقط در تلاش بودیم که پتانسیلهایی را کشف کنیم بخشی از مفاهیمی که در مستند وجود دارد را حین تولید فیلم کشف کردیم و حتی وقتی تصویربرداری تمام شده بود و مشغول تدوین بودیم نیز به این نتیجه رسیدیم که مفهوم شکست هم میتواند در این مستند مورد توجه باشد.
شکستی ظاهری که در دلش پیروزیهایی وجود دارد و اتفاقات مثبتی به واسطه تلاش، امید و کوششی که جریان دارد، در آن منطقه رخ میدهد. ما این جمله شعار را بارها شنیدهایم که «تلاش مقدمه پیروزی است» اما در «شگرد» واقعاً ما بدون اینکه شعار دهیم این مفهوم را حس میکنیم و میبینیم این باشگاه در منطقهای که یکی از پاتوقهای اصلی فروش مواد مخدر بوده امروز به یکی از کمنفوذترین مناطق برای مصرف مواد مخدر تبدیل شده است. در واقع شاهد هستیم به واسطه همین باشگاه ورزشی در منطقهای که اکثر جوانانش در جیبهایشان فندک داشتند الان داخل ساکشان دوبنده کشتی است. این دستاورد بزرگ حاصل تلاشهایی است که صورت گرفته و مفاهیمی چون امید، از خود گذشتگی و… را خلق کرده است. حتی در این مستند شاهد هستیم که اگر شما درست ببازید و یک بازنده خوب باشید میتوانید از این شکست استفاده درستی داشته باشید.
Monday, 23 December , 2024