رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اساس آخرین مطالعات، میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر تا پایان ۶ماهگی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ۶۵ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۶۹.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است؛ رقمی که بالاتر از میانگین کشوری است. به گزارش مژده […]
رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اساس آخرین مطالعات، میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر تا پایان ۶ماهگی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ۶۵ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۶۹.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است؛ رقمی که بالاتر از میانگین کشوری است.
به گزارش مژده ایزدی_خبرنگارقلم اقتصاد و به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، آغاز زندگی هر انسانی، مدیون اولین جرعهای است که از وجود مادر مینوشد؛ جرعهای که سرنوشتِ سلامتِ او را برای سالهای سال رقم میزند. هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، هر سال فرصتی است تا یک بار دیگر به این معجزهٔ بیبدیلِ طبیعی ادای احترام کنیم و از ضرورت حمایت از مادران شیرده بگوییم. در استان اصفهان، آمارها حکایت از قدمهای رو به جلویی دارد که حاصل تلاش بیوقفهٔ متولیان سلامت و همراهی مادران آگاه این دیار است. سارا فاضلیان، رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، همزمان با هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این هفته فرصتی برای جلب توجه افکار عمومی و مسئولان به اهمیت تغذیه با شیر مادر و ضرورت حمایت همهجانبه از مادران شیرده است.شیر مادر موجب تقویت سیستم ایمنی میشود وی افزود: شعار امسال با عنوان «تغذیه با شیر مادر برای آغازی سالم و پایدار؛ آنچه مؤثر است را تقویت کنیم» بر افزایش آگاهی، تقویت زیرساختهای حمایتی، اصلاح باورهای نادرست و ایجاد دسترسی عادلانه همه مادران به خدمات تخصصی شیردهی تأکید دارد.فاضلیان با بیان اینکه شیر مادر همچنان استاندارد طلایی تغذیه نوزادان در جهان به شمار میرود، ادامه داد: شیر مادر افزون بر تأمین کامل نیازهای تغذیهای شیرخوار، موجب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به بیماریهای عفونی، آلرژی، آسم، دیابت، چاقی، بیماریهای قلبی و برخی سرطانها میشود و آثار مثبت آن تا سالهای بزرگسالی ادامه دارد.
اجرای استانداردهای «بیمارستانهای دوستدار کودک»رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به فواید شیردهی برای مادران نیز گفت: کاهش خونریزی پس از زایمان، کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان و تخمدان، کاهش افسردگی پس از زایمان و تقویت پیوند عاطفی میان مادر و نوزاد از جمله مهمترین مزایای شیردهی برای مادر است.وی با تأکید بر اینکه موفقیت در شیردهی، حاصل شکلگیری یک نظام حمایتی منسجم است، تصریح کرد: اجرای استانداردهای «بیمارستانهای دوستدار کودک»، آموزش مادران در دوران بارداری و ارائه مشاورههای تخصصی پس از زایمان، نقش تعیینکنندهای در افزایش موفقیت تغذیه انحصاری با شیر مادر دارد.وی ادامه داد: حمایت خانواده، بهویژه پدر و اطرافیان، در کاهش استرس مادر و تداوم شیردهی بسیار اثرگذار است و میتواند از گرایش زودهنگام به مصرف شیر مصنوعی جلوگیری کند.پیشتازی اصفهان در تغذیه با شیر مادر فاضلیان با اشاره به جایگاه استان اصفهان در شاخصهای کشوری گفت: بر اساس آخرین مطالعات، میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر تا پایان ششماهگی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ۶۵ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۶۹.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است؛ رقمی که بالاتر از میانگین کشوری بوده و نشاندهنده موفقیت برنامههای آموزشی و حمایتی اجراشده در استان است.رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۳۶ مرکز مشاوره شیردهی و ۳۷ بیمارستان دوستدار کودک تحت پوشش دانشگاه بهصورت مستمر ارزیابی و پایش میشوند.
تغذیه با شیر مادر، سرمایهگذاری بلندمدت برای سلامت جامعهوی افزود: برگزاری دورههای آموزشی و بازآموزی برای مشاوران شیردهی و کادر درمان، همکاری با گروههای تخصصی نوزادان و زنان و زایمان، حمایت از خانوادههای دارای نوزادان چندقلو، تقویت بانک شیر مادر و تأمین شیر مصنوعی یارانهای برای موارد ضروری از مهمترین اقدامات دانشگاه در این حوزه است.فاضلیان با تأکید بر اینکه حمایت از تغذیه با شیر مادر، سرمایهگذاری بلندمدتی برای سلامت جامعه است، گفت: تحقق اهداف این برنامه تنها با مشارکت خانوادهها، نظام سلامت، رسانهها و سایر دستگاههای اجرایی امکانپذیر خواهد بود و تداوم این همکاریها میتواند به ارتقای سلامت نسل آینده، کاهش مرگومیر نوزادان، کاهش هزینههای درمان و دستیابی به شاخصهای مطلوب سلامت در استان و کشور منجر شود









Saturday, 15 August , 2026